utmätning vilken egendom tillhör vem

kan min bil som jag äger sedan 8år tas i utmätning av kronofogden för att min man har skatteskulder äktenskapsförord finns registrerat 1985 jag har även kvitto på att jag köpt bilen

Lawline svarar

Hej

Vid utmätning skall kronofogdemyndigheten avgöra vad som tillhör din man och som därmed kan mätas ut.

Enligt utsökningsbalken 4 kap 17§ skall det vara styrkt (se här https://lagen.nu/1981:774) dvs det skall framgå att det är din mans egendom.

Det är som sagt inte helt lätt att bevisa varför egendom med stöd av 4 kap 18 samt 19§§ (samma lag )i vissa fall presumeras vara din mans egendom. I 18§ sägs det att all egendom som är i din mans besittning (med det menas ungefär kontroll) presumeras vara hans. I 19§ sägs det att det som gifta har i sin gemensamma besittning på samma sätt presumeras vara hans.

I ditt fall så har du kvitto och ett äktenskapsförord som jag antar då pekar ut bilen som din varför det hela inte borde bli ett problem när det gäller bilen. är det så att bilen är din enskilda egendom (vilket då står särskilt uttryckt i äktenskapsförordet kan den inte utmätas).

Det är även av vikt om du står på bilen som ägare.

lycka till!

Med vänlig hälsning

Klas EklundRådgivare