FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt27/04/2009

Rimlig ersättning

Den 26/1 rammlade jag på kommunens en backe som var osandad jag hade broddar,gjorde illa armen inte bröt men den går inte att använda fullt ut ännu går på behandling hos sjukgymnast. Kommunen sa eventuellt att jag kanske skulle begära en summa eller om de har en summa bekräftad. Vad är då skäligt .Det har gått 3månader o inte är bra utan får fortsätta behandlingen.

Lawline svarar

Hej Vad som exakt kan begäras i en dylik situation är svårt att svara på. I svensk rätt tillämpas inte "straffande" skadestånd utan tanken är att det skall ske som "reparation" av den skada som du lidit. Alltså beror svaret på vilka kostnader du haft, eventuella bestående men samt en mindre ersättning för smärtan eventuellt. För ett mer exakt svar bör du nog vända dig till en skadeståndsjurist och eventuellt ditt försäkringsbolag. Med vänliga hälsningar
Klas EklundRådgivare