FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt29/04/2009

Arvsavsägelse

Hej. Jag har idag mottagit ett brev från min far där han ber mig och min bror att skriva ett papper att vi avstår från vår arvsrätt. Min far är omgift sedan 22 år och hans nuvarande fru har två barn innan deras äktenskap och de har inga gemensamma barn. Min fråga är, kan han göra så här? Om vi skulle skriva ett papper där vi avstår vår arvrätt måste inte det gå via en advokat? Kan han kräva att vi skriver ett sådant papper? Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej. Din far har rätt att föreslå att Du och Din bror ska gå med på att avsäga er respektive rätt till hans kvarlåtenskap. I egenskap av barn kommer Ni att alltid ha rätt till en så kallad laglott, vilken är halva arvslotten, oavsett vad ett eventuellt testamente föreskriver. Därmed är det endast genom en frivillig arvsavsägelse som barn kan bli utan rätt i kvarlåtenskapen. Din far har alltså ingen rätt att kräva att Du eller Din bror ska gå med på hans förslag. En arvsavsägelse behöver däremot inte göras via advokat för att vara giltigt. Med vänlig hälsning
Martin ÅgrenRådgivare