FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder20/09/2009

Återkallelse av körkort vid olaga intrång

om man har fått körkort nyligen och fortfarande har prövningstid, kan man då få återkallat körkort ifall man blir misstänkt och dömd för olaga intrång?

Lawline svarar

Hej,

Regler om återkallande av körkort återfinns i Körkortslagens (https://lagen.nu/1998:488).

I 5:1 stadgas att ett körkortsingripande sker med återkallande eller genom varning. Ett återkallande får inte ske om du enbart är misstänkt, det måste finnas en lagakraftvunnen dom, ett godkänt strafföreläggande, godkänt föreläggande om ordningsbot eller ett beslut om åtalsunderlåtelse i grunden.

I 5:3 räknas ett antal punkter med brott upp vilka anger när ett körkort ska återkallas. I 5:3 punkt 6 stadgas att körkorten ska återkallas om det med hänsyn till annat brott som körkortshavaren har gjort sig skyldig till kan antas att han inte kommer att respektera trafikreglerna och visa hänsyn, omdöme och ansvar i trafiken eller om han på grund av sina personliga förhållanden i övrigt inte kan anses lämplig som förare av körkortspliktigt fordon.

Med tanke på ovanstående finns det en möjlighet att körkortet återkallas om du döms för olaga intrång oavsett om du innehar körkortet under prövotiden eller inte.

Vänligen,

Josefina BlomRådgivare