FrågaSKATTERÄTTÖvrigt19/04/2009

Ränteavdrag mot kapitalvinst

Får man göra avdrag i deklarationen för den ränta man betalar för reavinsten?

Lawline svarar

Hejsan, Tack för Din fråga! Svaret på din fråga finner vi i inkomstskattelagen (IL), som du hittar https://lagen.nu/1999:1229. Till inkomstslaget kapital räknas inkomster och utgifter på grund av innehav av tillgångar och skulder, och i form av kapitalvinster och kapitalförluster (41:1 IL). En reavinst är en kapitalvinst vid avyttring av tillgångar (41:2 IL). En kapitalvinst ska tas upp som intäkt det år den kan disponeras (42:1 och 41:8 IL). Från dessa intäkter ska b. la ränteutgifter dras av (42:1 andra stycket IL). Dessa utgifter ska dras som kostnad det beskattningsår då den skattskyldige betalar dem eller på annat sätt har kostnaderna (41:9 IL). Över- eller underskott i inkomstslaget kapital beräknas genom att intäktsposterna minskar med kostnadsposterna (41:12 IL). Överskott kapitalvinstbeskattas för fysiska personer med 30 procent (65:7 IL). Ett eventuellt underskott ger istället upphov till skattereduktion med 30 procent av underskottet upp till 100 000 kr, och med 21 procent av det återstående underskottet (41:12 andra stycket, 65:9 och 65:12 IL). Svaret på din fråga är alltså att du får göra avdrag på kapitalvinsten för ränteutgifter du haft under samma beskattningsår som kapitalvinsten uppkom. Med vänliga hälsningar,
Andreas MalmbergRådgivare