FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt18/04/2009

Lawline.SE

Kan min far som är omgift och har en ny dotter \"leva upp\" sina tillgångar eller på något vis föra över dem på sin nya familj och på så vis undanhålla mitt och min brors del av ett arv efter far? /mvh Mikaela

Lawline svarar

Hej! Som utgångspunkt så är det ju din fars pengar som han får göra vad han vill för. Vad han ger till sin nya dotter under hans livstid kan dock enligt sjätte kapitlet Ärvdabalken räknas av från dotterns arv vid ett eventuellt arvskifte. Det finns nämligen en presumtion i 6:1§ ÄB vilken stadgar att märkbara gåvor som arvlåtaren under sin livstid givit en bröstarvinge ska avräknas från bröstarvingens arv. Detta går dock att ändra på om din far är tydlig med att gåvorna inte ska avräknas. Tyvärr finns det inte så mycket ni kan göra i en situation som denna. Vid ett senare arvskifte är ni i alla fall tillförsäkrade varsin laglott (i sjunde kapitlet ÄB) om han skulle få för sig att testamentera allt till sin ”nya” familj. Mvh
Anders SvenssonRådgivare