FrågaSKATTERÄTTÖvrigt30/03/2009

Avdrag för studenter

Hej Jag går igenom min skattedeklaration (som ska lämnas in år 2009) och undrar vad det finns för möjligheter till skatteavdrag för studenter på högskolenivå. Nu vet jag inte vilka uppgifter ni behöver om mig men här kommer ett försök... Jag studerar på högskolenivå i Stockholm och har inte haft någon annan inkomst än studiebidrag och -lån från CSN under det senaste året. Jag är bosatt och folkbokförd i Stockholm och fyllde 25 år i år.

Lawline svarar

Hej! Jag förstår din fråga som att du inte hade någon skattepliktig inkomst under 2008. Det finns då ingen inkomst som du kan göra avdrag ifrån och på så sätt minska skatten. För att kunna ha nytta av olika avdrag måste man ha en inkomst som ska beskattas och avdragen medför då att den beskattningsbara inkomsten blir mindre. Med vänlig hälsning
Erik SvenssonRådgivare