FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt30/03/2009

Fastighetsägares ansvar för snöröjning

Ramlade och krossade min axel pga att halk bekämpning ej var utförd. Kommer aldrig att få tillbaks full rörelseförmåga. Fysiskt och psykiskt lidande som föld utav detta. Lång sjuk-skrivning med inkomstförlust. Samt att en sedan tidigare diagnostiserad fibromyalgi blossat upp igen. Hur går jag vidare med detta? Går det att stämma fastighetsägaren? Hur gör jag i så fall?

Lawline svarar

Hej. Skadestånd i ärenden som ditt krävs med Skadeståndslagen (SkL) 2 kap 1 § som grund (se https://lagen.nu/1972:207). Detta kräver dock att någon har orsakat skadan genom vårdslöshet eller med avsikt. Vanligtvis finns det kommunala föreskrifter som ålägger fastighetsägare att snöröja, salta osv. Sådana föreskrifter är till god hjälp för att konstatera om fastighetsägaren varit vårdslös eller ej. Däremot innebär ett brott mot dessa inte automatiskt vårdslöshet. I rättspraxis har fastighetsägare inte ansetts vara vårdslösa om det är fråga om halka som uppkommit exempelvis genom att någon annan spillt vatten och tiden som har gått från det att halkan uppstod till olyckan skedde är relativt kort. Frågan är om fastighetsägaren har varit vårdslös då denne underlåtit att salta, varna eller på annat sätt se till att olyckan kunde undvikas. Om du kan visa att fastighetsägaren varit vårdslös har du rätt till ersättning både för ”sveda och värk” (exempelvis för smärta och läkarkostnader) och ”lyte och men” (exempelvis för rörelsenedsättning) enligt 5 kap SkL. Att stämma fastighetsägaren kan vara en lång och jobbig process. Den inleds med att du skickar en stämningsansökan till tingsrätten. Därefter får fastighetsägaren möjlighet att svara. Om ni har olika uppfattning då inleds förfarandet i tingsrätten med en förberedelse och slutligen en förhandling. Att rekommendera är att först försöka komma överens med fastighetsägaren. Ett juridiskt ombud kan underlätta arbetet som annars kan bli invecklat och långdraget. Om du väljer att stämma fastighetsägaren är det att rekommendera att du även för denna process anlitar ett juridiskt ombud. Rättsläget är inte helt klart då det som i ditt fall finns flera (konkurrerande eller kumulativa) orsaker till din smärta (fibromyalgin). Med vänliga hälsningar
Micael KarlssonRådgivare