FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt28/06/2006

Umgängesrätt utifrån barnets bästa

hej, min ex kräver delad vårdnad av vår 5 åring nu efter 5 år. han träffar inte honom kontinuerligt utan ställer ofta till bråk sedan försvinner 2-3 veckor. sedan ringer han och vill träffa pojken igen. det här har pågått under hela våren och efter att han nu stämt mig för delad vårdnad o växelvis boende kräver jag att umgänge sker varannan vecka för att för lite ordning på det hela. han vägrar förstås och tänker gå och plocka pojken från dagis. vad säger lagen? han har sina rättigheter men inga skyldigheter mot sonen eller mig. gör jag fel i att föreslå varannan helg redan nu innan förhandlingen? vad har han för chanser att få som han vill?

Lawline svarar

Hej! Dessa frågor avgörs i enlighet med föräldrabalkens regler om delat vårdnad om barn. Utgångspunkten är att vårdnaden skall bestämmas i enlighet med barnets bästa. Vanligtvis innebär detta delad vårdnad då det endast i undantagsfall blir aktuellt att begränsa barnets umgänge med ena föräldern. Föräldrarna uppmanas även ivrigt av domstolarna att lösa dessa frågor på icke-juridisk väg, så Ni gör helt rätt i att försöka föreslå alternativa lösningar till barnets fader innan domstolsförhandlingen. Jag vill helst inte försöka mig på att göra någon gissning om huruvida varannan vecka kommer att godtas av domstolarna, men om fadern inte träffat barnet på fem år samt att barnet har sitt stadigvarande hem hemma hos sig låter varannan vecka rent spontant för mycket i mina öron. Varannan helg och gradvis ökande är en mer rimlig gissning. Mvh
Rådgivare