FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt18/04/2009

Istadarätt

Hej Undrar hur arvet fördelas då min far gick bort för ett tag sedan. Delas det lika mellan min brordotter och mig? då även min bror avled för 2.5 år sedan Kan jag avsäga mig min del av arvet till förmån för mina söner så att det det i såfall delas 1/3 var. Till saken hör att min brorsdotter inte varit i kontakt med oss (min far och mig) på de senaste 17-18 åren, och inte heller efter min brors bortgång. Tacksam för svar snarast. Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej! I arvsrätten gäller något som kallas istadarätt. Detta betyder att som i ditt fall din brorssyster tar din brors del i arvet. Din brors arvsdel går i oförminskad storlek ner till henne. Hennes arv och ditt blir lika stora. Att hon inte har haft någon kontakt med varken din far eller dig under en lång tid gör varken till eller från vid arvsuppdelningen. Att göra så dina söner kan få ta del i arvet, tycker jag du bör göra vid sidan om. Alltså ta emot arvet för att sedan skänka så stor del som du vill till sönerna. Mvh
Anders SvenssonRådgivare