FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt30/03/2009

Syskons arvsrätt

Hej! Ärver syskon varandra och om något syskon avlidit tidigare , ärver då hans/hennes barn? Tack på förhand. MVH / I.

Lawline svarar

Hej. Vem som har arvsrätt regleras i 2 kap 1 – 4 § § Ärvdabalken (ÄB) (se https://lagen.nu/1958:637). Enligt 2 kap 1 § ÄB tillkommer rätt till arv i första hand den avlidnes barn, barnbarn, osv (bröstarvingar). Om inga bröstarvingar finns i livet ärver enligt 2 kap 2 § ÄB istället den avlidnes föräldrar. Är någon av föräldrarna död, delar den avlidnes syskon på den förälderns del. Om bägge föräldrarna är avlidna ärver med andra ord syskonen all egendom. Om ett syskon avlidit träder dess avkomlingar i syskonets ställe, och delar då på den delen. Finns det halvsyskon efter den avlidne delar dessa på den del som skulle ha tillfallit dess förälder. Om barn träder i ett avlidet syskons ställe kommer dessa barn att dela på vad som skulle utgjort deras förälders andel. Exempelvis, om två syskon (A och B) skulle ärva. B har avlidit men har två barn (C och D). A kommer då att få hälften av egendomen och C och D kommer att få dela på den andra halvan. Sammanfattningsvis kan det konstateras att syskon har arvsrätt, förutsatt att inga bröstarvingar finns och att minst en av den avlidnes föräldrar har avlidit tidigare. Med vänliga hälsningar
Micael KarlssonRådgivare