FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt23/03/2009

Arvsanspråk

Två människor gifter sig. De har inga barn, varken tillsammans eller egna, Efter en tid dör mannen. Hustrun ärver med fri förfoganderätt. Hon gifter om sig och de får inga barn. När sedan hustrun dör ärver mannen med fri förfoganderätt eller blir andra legala arvingar till den första maken enligt arvsklass 2 eller 3 dödsbodelägare? Inga testamenten förekommer.

Lawline svarar

Hej! Din fråga regleras av Ärvdabalken (ÄB), se https://lagen.nu/1958:637. Enligt 3:1 ÄB ärver den efterlevande maken den avlidne makens kvarlåtenskap. Vid frånfälle nummer två kommer den då efterlevande maken till den omgifte och numera avlidne maken att ärva denne. Inga arvsanspråk från den först avlidne maken aktualiseras. Med vänliga hälsningar
Jonatan KirkhoffRådgivare