FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt19/07/2006

Hur kan mitt ex köpa ut mig?

jag flyttade från mitt ex för ett antal månader sen vi hade köpt hus ihop hur går jag nu vidare nu när han ska köpa ut mig räcker de med en värdering eller hur gör jag ?

Lawline svarar

Hej! Som jag förstår det har ni stått för hälften var, dvs ni har köpt huset tillsammans. Det framgår inte heller av din fråga huruvida ni har lån eller inte på huset. Jag utgår då bara från att ni stått för hälften var och att ni då äger lika mycket var. Ofta brukar man i dessa fall, om någon vill bo kvar, låta den personen köpa ut den andre. På vilket sätt man gör detta bestämmer ni ju själva. Om ni köpt huset för inte så länge sedan kan ditt ex betala dig den summa som du betalade från början eller så värderar ni huset och låter den summan bestämma vilken summa du skall få ut. Att tänka på är också, om ni har lånat pengar, att ditt ex tar över din del av lånen på huset. Lycka till och hör av dig om det är något mer du undrar! Vänligen,
Fia BergRådgivare