FrågaSKATTERÄTTÖvrigt19/03/2009

Gåva eller överlåtelse av fastighet?

Min mamma, 89 år, vill sälja sin villa - innan hon dör. Hon har bara sin pension och har bostadsbidrag. Vilket är bäst - ekonomiskt för henne - att sälja villan och ge bort pengarna till sina tre barn, eller ge bort villan till barnen innan försäljningen. Hur är det med gåvoskatt? med annan skatt? tacksam för svar

Lawline svarar

Hej! I Sverige finns inte längre någon gåvoskatt utan den är borttagen. Således kan hon ge bort villan utan att behöva betala någon skatt. Om hon säljer villan får hon betala kapitalvinstskatt om hon har gjort en vinst på fastigheten, dvs. om försäljningsvärdet är högre än anskaffningsvärdet. Skatten ligger i nuläget på 22 %. Kapitalvinstskatten utgår vid överlåtelse, dvs. försäljning, byte eller liknande överlåtelse. Om hon genom gåva ger bort villan till sina barn så betalas ingen skatt utan istället övertar barnen hennes anskaffningsvärde. Det betyder att när barnen väljer att sälja så beräknas vinsten efter hennes tidigare anskaffningsvärde, vilket medför att skatten kan bli högre om barnen väntar länge med att sälja villan. Villan kan ju under denna tid hinna öka i värde. Om hon ger bort villan kommer alltså barnen att få betala skatten när de säljer den, således undgår ingen skatten utan barnen övertar den bara. Vänligen
Therese JanssonRådgivare