FrågaSKATTERÄTTÖvrigt07/06/2009

uppskovsbelopp

Hej. Jag har sålt en fastighet för 1.650.000:- under 2008. Ämnar köpa en fastighet för 550.000:- under 2009. Båda är vanliga villor. Skatten för den sålda är ca. 250.000:-. Kan jag flytta över det till den nya fastigheten?

Lawline svarar

Förutsättningarna för att du skall kunna få uppskov med beskattningen återfinns i 47 kapitlet Inkomstskattelagen. I sak har du vid köp av en ersättningsbostad rätt att få uppskov med att betala skatt då du säljer en ursprungsfastighet 2008 och köper en ersättningsbostad 2009. Detta leder oss vidare till beräkning av uppskovsbeloppet enligt 47:7 2st, uppställt skulle beräkningen se ut såhär utifrån de uppgifter som du bifogat. -ersättning ursprungsbostad1 650 000 -ersättning ersättningsbostad550 000 -kapitalvinst1136363.13 -uppskovsbelopp= 1136363.13-(550 000-1 650 000)=36363 Enligt den här beräkningen kan du få ett uppskovsbelopp på 36363 kronor, jag vill dock understryka att då jag beräknat din kapitalvinst har jag utgått från en kvotering på 22/30 då jag antagit att du sålt en privatbostadsfastighet samt att du betalt en skatt på 30% i inkomstslaget kapital. Jag vill också understryka att det i min beräkning inte finns med ett tidigare uppskovsbelopp som skulle kunna ge ett annat resultat samt att beräkningarna är avrundade. Om du väljer uppskov med att betala skatt skall du även ta upp en schablonintäkt som ligger på 1,67% av uppskovsbeloppet, i ditt fall skall du alltså ta upp en schablonintäkt på 1,67%x36363=607 kronor/år. Med hopp om att du fått lite vägledning angående uppskovsbelopp/ Nils Andersson
Nils AnderssonRådgivare