FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt24/06/2006

Rätt till bostad vid upplöst samboförhållande

Hej. Min kille bor i min hyresrätt. Om vi inte kommer överens om att flytta isär, det vill säga att han inte vill flytta ifrån mig, vilken laga rätt har jag då att "kasta ut" honom?

Lawline svarar

Hej, När ett samoförhållande upphör så skall på begäran av den ena sambon egendom, bostad och bohag, som har förvärvats för gemensamt bruk fördelas dem emellan jämlikt 8 § Sambolagen. Detta innebär att bostaden som det här är fråga om skall ha införskaffats för ett gemensamt boende för att anses vara förvärvad för gemensamt bruk. I detta fall så har du redan innan förhållandet införskaffat bostaden för ditt eget boende. Detta föranleder att bostaden inte skall ingå i bodelningen. Det finns dock en övertaganderätt stadgad i 22 § sambolagen som föreskriver att bostaden kan övertas av din sambo trots att den inte skall ingå i bodelningen om denne bäst behöver bostaden och om ett sådant övertagande även med hänsyn till omständigheterna i övrigt kan anses skäligt. Detta är dock inte vanligt förekommande och det krävs synnerliga skäl för ett sådant övertagande om det inte finns barn i förhållandet. Detta innebär att din sambo inte kommer att få rätt till din lägenhet då ni separerar. Om din sambo vägrar att flytta så kan du enligt 26 § sambolagen ansöka om bodelningsförrättare hos din närmaste tingsrätt, detta innebär att samboförhållandet då genom officiell bodelning upphör även om din sambo inte frivilligt flyttar ut ur lägenheten. Har du när bodelningen är genomförd berättigats att bo kvar i bostaden så är den andra sambon skyldig att genast flytta därifrån. Om din sambo trots detta inte flyttar ut så kan du ansöka om avhysning hos kronofogdemyndigheten jämlikt 16 kap 1 § Utsökningsbalken. Vänligen,
Jenny LarseRådgivare