FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt13/04/2009

Principalansvaret

Hej, jag har riktat stämning (skadestånd) mot tidigare arbetsgivare p g a ett brott mot avtalsförhållande. Frågan är då om jag kan, vid ev jämkningsgrund, även hänvisa till 3 kap 1 § p.1-3 skadeståndslagen, för att på så sätt öka mina möjligheter?

Lawline svarar

Reglerna i 3 kap skadeståndslagen rör det s.k. principalansvaret enligt vilket arbetsgivaren i vissa fall är ansvarig för sina arbetstagares handlande. Dessa blir inte direkt aktuella i ett fall som detta eftersom dessa rör arbetsgivarens ansvar gentemot tredje man medan stämningen i fråga berör förhållandet mellan dig och din tidigare arbetsgivare. Även om det inte direkt framgår i frågan skulle man kunna tolka den som att ni blivit personligen skadeståndsskyldig för ett handlande eller underlåtenhet som ni begått under er tid som anställd och att ni genom stämningen och regeln i 3:1 skadeståndslagen vill bli kompenserad för det utbetalda skadeståndet. Då 3:1 då redan varit uppe för bedömning i den förra processen skulle utfallet förmodligen bli detsamma som i den förra domen. Detta innebär att 3:1 inte är till någon hjälp här heller. 3:1 skadeståndslagen torde med andra ord inte vara till någon hjälp i ett fall som detta. Vänligen
Ludvig FrithiofRådgivare