FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt21/07/2009

Strikt skadeståndsansvar för hundägare

Min hund som stod okopplad utanför min dörr i ett hyreshus blev attackerad och skadad av en kopplad hund som bor i samma port. Tvist uppstod vems felet var. Mitt som hade min hund lös utanför min dörr eller den aggressiva hundens ägare som inte orkade hålla sin hund? Den ägaren kräver hos hyresvärden att jag håller min hund kopplad och jag kräver munkorg till grannens hund.

Lawline svarar

Hej, Enligt 19 § i lagen om tillsyn över hundar och katter har hundägare ett strikt ansvar för skador som deras hundar orsakar. Det innebär att hundägaren blir ersättningsskyldig oavsett om han varit oaktsam eller ej. Med andra ord - om din hund skadats och du haft kostnader för veterinärvård etc kan du kräva ersättning av din granne för det. Av lagen framgår också att polisen kan meddela förelägganden eller förbud om det behövs för att förebygga skada och olägenhet. Hoppas detta besvarar din fråga. Med vänliga hälsningar
Kristina LjungströmRådgivare