FrågaSKATTERÄTTÖvrigt29/03/2009

Gåva

Får man skänka pengar till barnen? Jag vill ge bort mina pengar medan jag lever till mina barn. Det blir omkring 100.000 vardera. Kan man göra så utan att någon av oss måste betala skatt el dyl. Får man ta ut hela summan på en gång hos banken? Lena

Lawline svarar

Hej, Att ge bort pengar vilket jag förstår att du avser att göra, är skattefritt. I inkomstskattelagens kapitel 8, stadgas i §2 att förvärv genom bland annat gåva är skattefria. Ovan nämnd lag finner du https://lagen.nu/1999:1229. Det finns inte någon skattebestämmelse som reglerar hur stor summa du är tillåten att ta ut från banken. Emellertid kan det finnas interna regler på din bank som reglerar uttag. Exempelvis förekommer det att bankkontor kräver att uttag över visst belopp skall aviseras ett bestämt antal dagar i förväg. Detta är krav som banken ställer upp av säkerhetsskäl. Lättas torde vara om du, eller den person som skall göra ett uttag kontaktar banken och låter dem klargöra vilka rutiner som är gällande på den specifika bank där uttaget avser att ske. Med vänlig hälsning,
John HerrmanRådgivare