FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt15/03/2009

Preskription av skadestånd pga. brott

Hej! Tingsrätten beslutade att jag som ett brottsoffer har rätt till skadestånd. Gärningsmannen har ännu, fastän det gått flera månader, inte betalat skadeståndet till mig. Jag har ett minne av att Kronofogden skickade informationsblad innehållande att de kunde hjälpa mig utmäta skadeståndet. Jag valde dock att avvakta eftersom jag vet att den tilltalade saknar inkomst och har andra större skulder sedan tidigare. Min fråga mot bakgrund av redogörelsen är - hur länge kan jag vänta på att få skadeståndet om jag underlåter att avbryta preskribtionen? För jag fattar nämligen inte hur 3 § preskribtionslag ska tolkas, om det ens är rätt lag att tillämpa :S

Lawline svarar

Hej! Du har helt rätt i att det är 3 § preskriptionslagen som ska tillämpas (se https://lagen.nu/1981:130). Den första meningen i den paragrafen gäller inte dig – ”frågan om ansvar för brottet” har ju ”avgjorts” i och med att gärningsmannen har dömts i tingsrätten. Det är andra meningen (i första stycket) som blir intressant för dig. Enligt den så kan det finnas två olika situationer. I den första situationen har det gått mindre än 9 år mellan brottet och tingsrättens dom. I så fall är det den allmänna preskriptionstiden på 10 år från brottet som gäller (jfr 2 § preskriptionslagen). Exempel: brottet begicks 3 november 2007, tingsrätten meddelade sin dom den 17 maj 2008. Den tioåriga preskriptionen gäller, skadeståndsfordran preskriberas alltså den 4 november 2017. I den andra situationen har mer än 9 år gått mellan brottet och domen. Då gäller istället en preskriptionstid på 1 år från dagen för domen. Exempel: brottet begicks 25 april 1996, tingsrätten meddelade sin dom den 17 maj 2008. Här gäller den ettåriga preskriptionstiden, dvs. skadeståndsfordran preskriberas den 18 maj 2009. Jag kan naturligtvis inte säga vilken situation det är som gäller i just ditt fall (även om den första förefaller som mest sannolik), men jag hoppas att det jag skrev räcker för att du själv ska kunna avgöra vad det är som gäller.
Dennis AndreevRådgivare