FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder20/11/2009

Övergrepp i rättssak

Hej!

Jag undrar vad för straff som är möjligt om man:

- knuffat någon några gånger samt hållt fast denne.

- sagt \"du vet inte vad som kommer hända med dig om du talar med polisen\" - dvs övergrepp i rättssak

- det finns folk som är betalda för att \"göra sig av med dig\" - olaga hot.

Ang. övergrepp i rättssak handlar det om att personen inte ville att den hotade skulle tala med polis ang. stöld och mordbrand som gärningsmannen utfört.

Hur ser straffen ut kring misshandeln, olaga hot och övergrepp i rättssak i detta fall?

Tacksam för svar snarast!

Lawline svarar

Hej!

Om jag förstår det rätt har allt detta skett genom ett och samma händelseförlopp och därmed bör alla dessa händelser endast ses som övergrepp i rättssak enligt BrB 17:10, då både våldet och hoten är gjorda i syfte att hindra personen från vittna eller dylikt och därmed konsumeras brotten av 17:10. Han döms isåfall endast för övergrepp i rättssak. Straffskalan för brottet ligger mellan böter om brottet är ringa och fängelse upp till fyra år vid normalgraden, samt åtta år om brottet skulle anses som grovt. Sedan om brotten leder till fängelse eller annan påföljd beror på flertalet omständigheter som anges BrB 30:4.

Skulle du ändå vilja veta straffskalan för brotten hittar du misshandel i BrB 3:5 dock torde knuffar i vanliga fall innebära ansvar för ofredande BrB 4:7, Olaga hot hittar du i BrB 4:5.

Brottsbalken (1962:700), BrB hittar du https://lagen.nu/1962:700

Mvh

Dennis CarlssonRådgivare