FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt18/04/2009

Arvsdelning vid samboskap?

Hej, Jag och min sambo äger ett gemensamt hus, vi har ett varsitt särkullsbarn (21 o 25 år) och ett gemensamt barn. (12 år) Om min sambo dör, vad händer? Hur fördelas arvet?

Lawline svarar

Sambor har inte arvsrätt. Detta innebär att om din sambo avlider så kommer du inte ärva honom. En bodelning mellan er två görs och samboegendom (sådant ni äger tillsammans, så som fastigheten) fördelas lika er emellan. Hans del kommer sedan fördelas lika mellan hans barn, detta utgör deras arvslott. Det finns dock en skyddsregel i 18§ Sambolagen som säger att efterlevande sambo alltid har rätt (i den mån det räcker) att efter avdrag för skulder få ut värde motsvarande 2 gånger basbeloppet för året dödsfallet inträffade vid en bodelning. För att du ska få ärva gäller att din sambo måste testamentera sin egendom till dig, vilket ger dig det skyddet att barnen bara har rätt till sin laglott, vilken är hälften av arvslotten. Laglotten kan man aldrig neka bröstarvingarna. Med vänlig hälsning
Karin HellanderRådgivare