FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt06/03/2009

Ansökan om ensam vårdnad

Hej! Jag har en dotter som blir 13 i vår. Vi bor i Sthlm, hennes far flyttade till Skåne år 2000. I början flög hon ner över lov, ibland helger. De senaste åren ses de nästan aldrig. Kanske en max 2 veckor om året. För det mesta brukar han ställa in besök, planerade resor och annat vilket leder till oerhörd besvikelse hos henne. Han tar inget ekonomiskt ansvar för henne och bidrar inte med kläder eller andra utgifter för fritidsaktiviteter. Jag får genom FK det vanliga underhållsbidraget. Han har en personlig konkurs och har stora skulder och usel ekonomi. Jag talar med honom om att jag vill att han ska flytta tillbaka till Sthlm och ta del av sin dotters liv. Som det är nu vill hon snart inte åka till honom. Hon tycker inte att det är kul längre. Om han inte tänker ta sitt ansvar för henne dvs börja umgås med henne varannan vecka eller varannan helg (måste ju till en flytt då) så tänker jag ansöka om enskild vårdnad för jag ser inte att han tar sitt ansvar på något som helst sätt. Jag är trött på att skicka papper fram o tillbaka mellan skåne o sthlm där han ska skriva på. Vad har han för rätt att tycka något när han inte tar sitt ansvar för sin dotter alls? Jag tar ju det fullkomligt själv utan honom. Hur ska jag gå vidare???

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. För att kunna få ensam vårdnad måste en ansökan om detta lämnas till tingsrätten på den ort där barnet bor. Domstolen beslutar därefter i vårdnadsfrågan, och bedömningen görs utifrån barnets bästa. Om du behöver råd och hjälp kring detta kan du vända dig till familjerätten i den kommun där ni bor. Ansökan om ensam vårdnad skall dock som ovan nämnts inges till tingsrätten. Med vänlig hälsning
Lawline RådgivareRådgivare