FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt07/04/2009

Skadeståndsansvar för upplyftande av hund

Jag lyfte upp en hund (mkt liten) och när jag skulle sätta ner den, hoppade den ur min famn, landade fel och skadade benet. Efteråt sa ägaren att hunden brukar försöka hoppa på det sättet och att han borde varnat mig för det. Nu vill ägaren att jag ska betala veterinär-räkningen och jag antar att jag är skyldig att betala, men vill kontrollera saken först.

Lawline svarar

Hej, För skadeståndsskyldighet krävs att handlandet varit vårdslöst eller skett uppsåtligt. Vårdslöshet i juridisk mening anses föreligga, om skadegöraren inte uppträtt på samma sätt som en förnuftig och hänsynsfull person hade handlat, om denna varit i skadegörarens situation. Skador som däremot uppkommer genom en ren olyckshändelse och som inte är att anse som oaktsamt eller uppsåtligt faller utanför skadeståndsansvar. Att lyfta upp en liten hund lär inte ses som oaktsamt i lagens mening. Att hunden hoppade ur din famn skulle förmodligen bedömas som en olyckshändelse och inte föranleda skadeståndsskyldighet. Även om ditt handlande skulle ha bedömts som oaktsamt hade skadeståndets jämkats, då hundägaren varit medvållande av skadan i och med att han inte varnade dig för att hunden brukar hoppa på det viset. Min bedömning är således att du inte har någon skyldighet att betala veterinärräkningen. Med vänliga hälsningar
Andreas VinqvistRådgivare