FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt27/04/2009

Sveda och värk

Min son (som är 6 år) skadades på en pendeltågsperrong då han gick igenom en dörr som var sönderslagen. merparten av glaset var borta med glas fanns utmed kanterna. Inga varningar eller tejp fanns. han fick sy 6 stygn, och har nu ett fult ärr över hela ögonbrynet. Försäkringsbolaget vill bara betala 1200 för sveda och värk, inget annat. Är detta rimligt?

Lawline svarar

Hej! Ersättning för sveda och värk är tänkt att ge viss ekonomisk kompensation för lidande och obehag under själva läkningsprocessen, man brukar tala om att den är en ersättning under den akuta sjukdomstiden. Beloppets storlek beror på typ av vård och vårdtidens längd. Enligt konsumenternas försäkringsbyrå (som är en självständig rådgivningsbyrå) är det rimligt om du vistas hemma att få ett belopp på 2 200 kr per månad och vid sjukhusvistelse att få 3 700 kr per månad. Det går också att få en engångsersättning för lyte och men, och då även för kosmetiska skador som ärr. Ersättning för kostnaden på sjukhuset bör också erhållas. Ett tips är att gå in på Konsumenternas försäkringsbyrås hemsida på adressen http://www.konsumenternasforsakringsbyra.se/artikel/article.asp?_tp_article_id=84&avd=ART_FAK&menu=ART_FAK Mvh
Frida HenkowRådgivare