FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt25/03/2009

Gåvor i bodelning

Vid bodelning av skilsmässa där det bara finns hyreslägenhet och dess bohag.Födelsedagspresenter +julklappar ingår de i giftorätten eller är det enskild egendom?

Lawline svarar

Hej! Vad som räknas som enskild egendom hittar du i 7 kap. 2 § ÄktB. Där står att gåvor som en make har fått innan eller under äktenskapet av någon annan än den andre maken, med villkor att gåvan att den skall vara mottagarens enskilda, är enskild egendom. Däremot är det ju inte speciellt vanligt att man villkorar en vanlig födelsedagspresent eller julklapp på detta viset. I 10 kap. 2 § ÄktB står det att varje make får från bodelningen i skälig omfattning ta undan kläder och personliga presenter samt föremål som han eller hon uteslutande har till sitt personliga bruk. Det finns ingen bestämmelse som klart uttrycker vad ”i skälig omfattning” betyder. Enligt förarbetena till ÄktB får man se till makarnas ekonomiska förhållanden och vad en make sammanlagt vill hålla utanför delningen. Om födelsedagspresenterna och julklapparna är inte är av ett värde som står i missförhållande till er ekonomiska situation, bör du alltså inte ha några problem med att hålla gåvorna utanför bodelningen. Äktenskapsbalken (ÄktB) hittar du http://lagen.nu/1987:230 Vänliga hälsningar,
Lotta KnappRådgivare