FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt06/03/2009

Laglottens storlek

Make avled 080501,särkullbarn 2 stycken (makens) och gemensamma barn 3 stycken finns.Inbördestestamente finns i vilket det framgår att särkullbarnen skall erhålla sina laglotter.Resterande tillfaller mig(makan) med fri förfogande rätt.Även äktenskapsförord finns. Boets behållning 100.000 Vid arvsskifte - hur mycket skall betalas ut till särkullbarnen? Är det 10.00 kronor var till särkullbarnen eller blir det 5.000 kronor var? Tacksam för svar snarast.

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. Ett särkullbarns laglott utgörs enligt 7 kap. 1§ Ärvdabalken av halva arvslotten. Kvarlåtenskapen fördelas lika på antalet barn för att avgöra hur stor vardera barns arvslott är. I detta fall skall 50 000 kronor fördelas på 5 barn vilket innebär att arvslotten blir 10 000 kronor per barn. Laglotten blir således hälften av detta, 5000 kronor vardera till de bägge särkullbarnen. Med vänlig hälsning
Lawline RådgivareRådgivare