FrågaSKATTERÄTTÖvrigt20/05/2009

Överlåta del av fastighet till syskon.

Vi är två syskon som ärvt en fastighet och nu vill en av oss överta fastigheten och lösa ut den andra. Huset är värderat av en mäklare till en mindre summa än taxeringsvärdet. Anses detta då som en gåva och den som övertar fasigheten måste betala kapitalvinst? eller vad är det som gäller och vad är den bästa lösningen? mvh

Lawline svarar

Förvärv via gåva är numera skattefritt i Sverige. Vid försäljning av fastigheter tillämpas huvudsaklighetsprincipen. Den innebär att hela överlåtelsen behandlas som en gåva om det finns någon gåvodel och gåvoavsikt finns. Om ersättningen som ges är lägre än fastighetens värde (i ert fall då delat till hälften) behandlas överlåtelsen er emellan som en gåva eftersom man då efterskänker eventuellt övervärde. Ingen av er kommer i sådant fall att beskattas. Fastighetens värde vid huvudsaklighetsprincipen är enligt praxis beskattningsårets taxeringsvärde. Den omständigheten att marknadsvärdet är lägre än taxeringsvärdet bör inte göra någon skillnad för bedömningen, men ta kontakt med någon på Skatteverket för att vara på säkra sidan. Med vänlig hälsning
Rådgivare