FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt18/03/2009

Skadestånd för underlåtenhet att salta

Hej!! Jag skulle möta upp med min kille på volvo för att lämna in hans bil på service och sedan köra tillbaka han till sitt jobb. problem är att jag hann bara kliva ur min bil gå några steg innan jag hakade och bröt benet.. ambulans fick komma och köra mig till sjukhuset.. Min undran är om man kan begära/kräva någon form av skadestånd från volvo/bilia för att dem inte hade saltat eller sandat. om det finns någon som fårr ersättnig för sveda och värk m.m.

Lawline svarar

Hej, Dessa frågor besvaras med Skadeståndslagen och där framgår i 2:1 att skadestånd för personskada kräver att den vållande varit vårdslös. Frågan blir alltså om volvo har varit vårdslösa då de underlåtit att salta det ställe du föll på. Detta beror, till exempel, på hur parkeringen ser ut och om det var stor risk att folk skulle trilla där. Lyckas du bevisa vårdslöshet kan du alltså få skadestånd och detta skulle inkludera såväl sjukhusräkningar som sveda och verk (Skadeståndslag 5:1). Vill du själv läsa dessa bestämmelser så klicka https://lagen.nu/1972:207 Vänligen,
Marcus GlimbergRådgivare