FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt09/03/2009

Styvförälders underhållsskyldighet

hej har en fråga om betalningsansvar för plastbarn om dom redan har underhåll från sin riktiga pappa har jag skyldighet att betala underhåll vid separation då?

Lawline svarar

Hej! En styvpappas underhållsskyldighet är endast subsidiär i förhållande till barnens biologiska far, se 7kapitlet 5§ Föräldrabalken. Med detta menas att en styvförälder är skyldig att betala underhåll för barnen när av någon anledning den biologiska fadern ej fullgör sin underhållsplikt. Utöver detta kan styvföräldern vara skyldig att betala för en s.k. standardhöjning. Om styvförälderns ekonomi medger en högre underhållsstandard än den biologiska fadern kan styvföräldern få stå för denna skillnad. Vid en separation blir det inte aktuellt att fortsätta betala underhåll till barnen. 7:5§ FB gäller bara om styvföräldern varaktigt bor med föräldern. Med vänlig hälsning
Anders SvenssonRådgivare