FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt09/07/2006

Ändra i testamente - bröstarvingar

Vi har ett testamente, där vi har reglerat arvet. Överlevande maken har fri förfoganderätt. Kan man ändra formuleringen så att man garanterar barnen sina pengar?

Lawline svarar

Hej Boel, Som du säkert känner till har bröstarvingar alltid rätt till sin laglott, dvs. hälften av arvslotten. Detta gäller oavsett om ett testamente föreskriver något annat. När en överlevande make har fri förfoganderätt innebär dock detta att denne fritt får disponera egendomen. I en sådan situation kan den efterlevande föräldern således sälja eller leva upp tillgångarna om han/hon så vill. Det faktumet att ärvdabalken garanterar bröstarvingar laglotten ger inte ett fullgott skydd om den efterlevande maken väljer att faktiskt förbrukar egendomen. För att garantera att barnen får ut sina pengar omedelbart vid den förstes bortgång bör ni skriva om testamentet. Det finns inte några större betänkligheter med att göra detta. För att era barn ska ärva redan när den förste av föräldrarna avlider måste ni upprätta ett nytt inbördes testamente (i enlighet med de formkrav som finns) och förstöra det gamla. Svaret på din fråga är alltså att det är möjligt att ändra formuleringen i testamentet. Med vänlig hälsning
David LilloRådgivare