FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder20/11/2009

påfäljd för bedrägeri.

Hejsan.

Jag har en tjej kompis som gjort bedrägerier och lurat folk på 25190:- igenom att sälja en telefon och inte skickat iväg den utan tänkte sej att hon skulle betala tillbaka summan vilket hon inte gjorde.

Hon är nu anmäld och är jätte orolig för vilket straff hon får för detta o söker nu hjälp av er för att lugna henne.

Hon är 21år o tidigare ostraffad.

Hon har en son placerad o hamnar hon i fängelse blir de då omöjligt för henne att få honom tillbaka vilket hon nu är på väg att få.

Så vad kan hennes straff bli?

Lawline svarar

I sverige har vi en presumtion mot fängelse se Brottsbalken (BrB) 30:4 se här https://lagen.nu/1962:700 . Vid bedömandet av påföljd skall hänsyn tagas till straffvärdet, tidigare brottslighet och brottets art. Med straffvärde menas hur allvarligt brotten är i det konkreta fallet.Tex beroende på hur mycket kontanter samt flera andra omständigheter BrB 29:1-3. Eftersom straffskalan för bedrägeri är upp till 2 års fängelse BrB 9:1 kommer det konkreta straffvärdet röra sig mellan 0-2 års fängelse. Med brottets art menas att det finns vissa s.k ”artbrott” som är brott som talar för fängelse. Med dessa brott är t.ex. skattebrott eller mened och grov rattfylleri mm. Jag har inte tillräckligt kännedom om omständigheterna för att bedöma brottets straffvärde. Men det är ett relativt ringa belopp vilket talar för ett lågt straffvärde. Samt så kan hennes ringa ålder vara till hennes fördel. Med tanke på att det inte utgör någon artbrott eller att hon tidigare inte har gjort sig skyldig till brott talar för att domstolen kommer att döma henne vill villkorlig dom om inte påföljden kan stanna vid böter. BrB 27:1

En villkorlig dom skall förenas med dagsböter om inte särskilda skäl talat emot BrB 30:8.

Det är dock omöjligt att säga hur domstolen kommer att döma i det enskilda fallet och det svar jag har givit sig är utifrån de generella reglerna och de omständigheter jag har fått.

Med vänlig hälsning

Thor-Amadeus MorillasRådgivare