FrågaSKATTERÄTTÖvrigt20/05/2009

Arbetar utomlands, skyldig att deklarera?

Hej! Behöver svenskar som är utskrivna från Sverige och arbetar i utlandet (anställda av utländsk arbetsgivare) deklarera i Sverige?

Lawline svarar

Skyldigheten att deklarera beror av om du är skattskyldig enligt inkomstskattelagen i Sverige. Trots att du har flyttat härifrån kan du ändå vara obegränsat skattskyldig i Sverige så länge man anser att du har en väsentlig anknytning till Sverige. De fem första åren efter utflyttningen antar man att du har en sådan anknytning om du inte visar på motsatsen. Men även om du är obegränsat skattskyldig i Sverige bör du, om du har fast anställning i utlandet kunna åberopa sex månaders- eller ett årsregeln. Dessa regler ger skattefrihet för anställningsinkomsten enligt den svenska interna skatterätten. För att dessa regler skall gälla får du inte vara Sverige mer än 6 dagar per månad och max 72 dagar på ett år. Du är dock fortfarande skattskyldig för alla andra inkomster än anställningsinkomsten. Skulle du inte anses ha en väsentlig anknytning till Sverige är du begränsat skattskyldig. Om du då till exempel har en fastighet i Sverige som genererar kapitalvinst så är du skattskyldig för den. Mitt förslag är att du tar kontakt med Skatteverket och beskriver din situation. Reglerna angående obegränsad och begränsad skattskyldighet finns i inkomstskattelagens 3 kap som du hittar (https://lagen.nu/1999:1229) Med vänlig hälsning
Rådgivare