FrågaSKATTERÄTTÖvrigt28/04/2009

Avdragsrätt för underskott i avregistrerat HB

Mitt HB avregistrerades 2002-03-20. År 2007 har jag fått inkomst av privat försälning. Jag undrar om jag får minska slutlig skatt 2008 med min kvarstående del av underskott i mitt HB avregistrerade 2002-03-20.

Lawline svarar

Hej Som huvudregel kan du inte utnyttja underskottet från ditt avregistrerade HB 40 kap. 2 § Inkomstskattelagen. Hade du fortsatt varit bolagsman hade du kunnat kvitta framtida vinster mot underskottet, men eftersom du avregistrerat det så går det inte. Det finns dock undantag i 42 kap. 34 § 3 st. Det har tyvärr gått för lång tid från det att du avregistrerade ditt HB. Mvh Benjamin Helldén-Hegelund
Benjamin Helldén-HegelundRådgivare