FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder29/11/2009

Val av påföljd?

Jag undrar vad det kan bli för dom om man är anklagad för, brott mot alkohollagen(innehav av hembrännare, snatteri (323kr, narkotikabrott( innehav av: hasch 12gram, metaamfetamin 2 gram, benzoidtabletter 120), brott mot vapenlagen(1 stycken patroner) och övergrepp i rättsak( slag på örat på en väktare i en butik). Mvh Annelie L-R

Lawline svarar

Domstolen kommer att döma till gemensam påföljd för alla brott enligt Brottsbalken (BrB) 30:3 se här www.lagen.nu/1962:700 . Domstolen väljer påföljd med hänsyn till brottens straffvärde, brottens art och tidigare gjorda brott. Det är omöjligt att säga vad domen blir i det enskilda fallet då det är domstolen som bestämmer påföljden. Brottens straffvärde bedöms utifrån brottens straffskala och anger hur allvarligt brottet är i det konkreta fallet. Straffvärdet kan t.ex. bero på mängd narkotika eller summa pengar, samt övriga omständigheter i BrB 29:1-3. Straffskalorna för brotten är:

Brott mot alkohollagen (olovligen tillverkar sprit): Böter eller fängelse i högst två år. Snatteri: Böter eller fängelse i högst sex månader. Narkotikabrott: Fängelse i högst tre år. Brott mot vapenlagen: Fängelse i högst ett år. Övergrepp i rättsak: Fängelse i högst fyra år.

Med brottets art menas att vissa brott kallas för ”artbrott” och är brott som domstolen tenderar att välja fängelse som påföljd. Det finns ingen uttömmande lista vad för brott dessa är, men bland dem kan nämnas mened, skattebrott, grov (oprovocerad) misshandel samt grov rattfylla.

Jag kan inte uttala mig gällande tidigare brott då det är oklart i din fråga.

I Sverige har vi en presumtion emot fängelse BrB 30:4. Som jag har sagt kan jag inte säga vad domstolen kommer att döma i det konkreta fallet, men det krävs mycket för att dömas till fängelse, även om detta inte är en omöjlig påföljd i fallet. Med tanke att det är många brott som har begåtts talar det för att skyddstillsyn skulle kunna komma att bli aktuellt, då det kan finnas anledning att anta att denna påföljd kan bidra till att den tilltalade avhåller sig från fortsatt brottslighet. Även villkorlig dom skulle kunna bli aktuellt om domstolen anser att det saknas särskild anledning att

Befara att den tilltalade kommer att göra sig skyldig till fortsatt brottslighet.

Jag hoppas att mitt svar kan ge dig en översikt. Jag är ledsen att jag inte kan ge dig ett absolut svar men har för lite fakta kring omständigheterna och det är helt upp till domstolen att välja den påföljd de finner tillämpligast.

Med vänlig hälsning

Thor-Amadeus MorillasRådgivare