FrågaSKATTERÄTTÖvrigt29/03/2009

Koncernbidrag till Schweiz

Koncernbidrag. Kan ett svenskt dotterbolag till moderbolag i CH lämna koncernbidrag med avdragsrätt i SE? Bidraget upptas till beskattning i CH- bolaget som är ett holdingbolag.

Lawline svarar

Hej. Huvudregeln i svensk rätt är att koncernbidrag inte kan lämnas utomlands, 2 § 35 kap Inkomstskattelagen. På senare tid har detta ifrågasatts mot bakgrund av etableringsfriheten inom EU. Schweiz är emellertid inte medlem i EU/EES och avdrag kan inte bli aktuellt.
Jon ÖstremRådgivare