FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder17/12/2009

Påföljd och preskriptionstid för rattfylleri

Jag vart ertappad för grov rattfylla klockan 04.00 en lördagkväll för bra precis två år sedan. Ännu har jag varken hört eller sett något från polisen eller åklagaren utan bara fått papper om att min körtkort är indraget i ett år. Om jag nu söker körkortstillstånd, börjar åklagaren ev. att dra i detta fall igen?

Lawline svarar

Hej!

Det är märkligt att den enda påföljden du har fått är indraget körkort. Påföljden för rattfylleri är böter eller fängelse i högst sex månader, och för grovt rattfylleri är det fängelse i högst 2 år, 4 § och 4 a § TBL https://lagen.nu/1951:649.

När du ansöker om körkortstillstånd är det länsstyrelsen och vägverket du har kontakt med. Att du tar kontakt med dessa myndigheter innebär i sig inte att åklagaren kommer att ta upp det igen. Preskriptionstiden för grovt rattfylleri är dock fem år, 35:1 BrB https://lagen.nu/1962:700, vilket innebär att åklagaren fortfarande kan ta upp ditt fall.

Med vänlig hälsning

Carina PerssonRådgivare