FrågaSKATTERÄTTÖvrigt10/02/2009

Att ha anställda i enskild firma

Jag har enskild firma och vill ge min son timjobb. hur fungerar det med sociala avgifter och löneskatt?

Lawline svarar

Följande är hämtat från Skatteverkets hemsida Du ska göra avdrag för skatt och betala arbetsgivaravgifter om du under ett år betalar ut ersättning till samma person på 1000 kronor eller mer. Om du har anställda eller avser att ha anställda måste du anmäla detta till Skatteverket för att bli registrerad som arbetsgivare. Anmälan sker genom att du fyller i en Skatte- och avgiftsanmälan. Du kommer då att få förtryckta skattedeklarationer och inbetalningskort. Vill du ha mer information om arbetsgivaravgifter och anställdas skatter kan du läsa broschyren Skatteavdrag och arbetsgivaravgifter, SKV 401. Den hittar du http://www.skatteverket.se/blanketterbroschyrer/broschyr/info/401.4.39f16f103821c58f680007741.html Med vänlig hälsning,
Lawline RådgivareRådgivare