FrågaSKATTERÄTTÖvrigt18/01/2009

Kapitalvinstbeskattning på näringsfastighet

En släkting till mig äger en bostadsfastighet som innehåller mestadels bostäder (hyresrätter) och en liten andel butiker i bottenplan. Han funderar nu på att sälja denna fastighet. Om fastigheten köptes för exempelvis 10 000 000 kr och sedan säljs för 20 000 000 kr, vilken reavinstbeskattning utgår då vid en sådan försäljning?

Lawline svarar

Hej! Då din släkting inte verkar använda fastigheten huvudsakligen för privat bruk så utgör fastigheten enligt inkomstskattelagen en så kallad näringsfastighet. Vid beräkningen av kapitalvinsten blir det i ditt fall i stora drag 20 milj-10 milj= 10 miljoner. Till anskaffningsvärdet får ägaren dock lägga till eventuella förbättringsutgifter och liknande efter vissa specifika kriterier, vilket betyder att vinsten skulle komma att bli lite större. Men i mycket stora drag blir vinsten 10 miljoner. Utav detta belopp skall man enligt 45kap. 33§ ta upp 90% av vinsten till beskattning, dvs. 900 000kr skall tas upp till beskattning. Det belopp som skall tas upp till beskattning beskattas olika beroende på om din släkting äger fastigheten i form av ett aktiebolag eller som enskild näringsidkare. Utgörs ägandeformen av ett aktiebolag skall vinsten beskattas i inkomstslaget näringsverksamhet enligt 13:2 IL. Där läggs beloppet ihop med övriga inkomster och avdrag som han har i sin näringsverksamhet och om utfallet blir att det blir ett sammanlagt överskott i näringverksamheten så utgör skattesatsen 26,3 % på detta överskott enligt 65:5 IL (inkomstskattelagen). Är han däremot en enskild näringsidkare så skall denna kapitalvinst tas upp i inkomstslaget kapital enligt 13:6 IL och skattesatsen blir då 30 % istället enligt 65:14 IL. Vänligen
Therese JanssonRådgivare