FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt13/06/2006

Inskränkning i särkullbarns rätt att få ut sin laglott

Jag har för mig att särkullbarn inte kan få ut sin laglott om värdet inte kommer upp i en viss summa. Det ska vara en sorts säkerhet för den efterlevande. Stämmer det? I så fall, hur stor är summan? Om min man skulle avlida och hans särkullkullbarn ska ta ut sin arvslott räknas då mitt IP-sparande in som en tillgång i boet? Jag har fn ca 400 000 som jag själv sparat ihop. Jag har även ärvt en större summa efter en släkting, räknas det in i boets tillgångar som särkullbarn ska ha del i?

Lawline svarar

Det stämmer att särkullbarn inte kan få ut sin laglott om värdet inte kommer upp till en viss summa. Den efterlevande maken har alltid enligt 3 kapitlet 1 § 2 stycket ärvdabalken, se http://www.lagen.nu/1958:637, rätt att få ut fyra basbelopp ur kvarlåtenskapen. Ett basbelopp uppgår i år (2006) till 39 700 kr, vilket betyder att en efterlevande make har rätt att få ut 158 800 kr ur kvarlåtenskapen. Vid tillämpning av denna regel ska dock även beaktas vad den efterlevande maken fått ut i giftorättsandel samt eventuell enskild egendom. Det betyder att ditt IP-sparande (minus den latenta skulden), de 400 000 kr som du själv sparat ihop samt arvet efter din släkting kommer att avräknas från de fyra basbeloppen som du har rätt till. Däremot kommer de inte räknas in i boets tillgångar som särkullbarn ska ha del i. Se gärna tidigare besvarade frågor angående särkullbarns arvsrätt. Mvh
Michael WittingRådgivare