FrågaSKATTERÄTTÖvrigt17/02/2009

Skattskyldighet för norsk arveavgift

Hej, Min far dog i april förra året, och nu har det kommit ett krev på s.k. arveavgift från norska skatteverket. Jag bor, och har bott i Sverige i snart 10 år. Har dom rätt att kräva mig på detta när arvs och gåvoskatten inte längre finns i Sverige ? Kan dom driva in detta på laga väg ? Hoppas på snabbt svar Vänliga hälsningar Cato Eide

Lawline svarar

Hej. Enligt 3 § Lov om avgift på arv og visse gaver är personen som ärver skattskyldig, dvs. du. Detta gäller oavsett om du är bosatt i Sverige och det saknar betydelse att vi inte längre har någon arvsskatt här i riket. Norska skattemyndigheten har goda möjligheter att driva in sina fordringar så mitt enda råd till dig är att betala.
Jon ÖstremRådgivare