FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt25/01/2009

Falsk angivelse och förtal

Hej! Jag har blivit anmäld för misshandel av arbetskollega. Vi var på en privat festresa där vi framåt natten hamnade enl. mig i verbalt gräl, men där hon hävdar att jag ska ha slagit henne, vilket är osanning. Hon har även spridit detta vidare till arbetskollegor samt mina chefer, som lett till att jag blivit avskedad. Facket är inkopplat ang. avskedet, men jag undrar, ska jag göra en motanmälan för förtal? Känner mig oerhört kränkt och orättvist behandlad.

Lawline svarar

Hej. Om du är oskyldig skall du naturligtvis göra en anmälan. Finns det vittnen som kan styrka din beskrivning av händelseförloppet har du allt att vinna på det. Finns inga vittnen eller övrig bevisning kommer du sannolikt inte ens att bli åtalad. Även i detta fall bör du göra en motanmälan. MVH
Jon ÖstremRådgivare