FrågaSKATTERÄTTÖvrigt29/01/2009

Skattekonto

Hej Jag håller på att skapa en hemsida som jag tänkte känna pengar ifrån genom google reklam. Min fråga är Hur ska jag göra för att betala skatt ? Finns det någon enkel sätt att dem kan dra ut pengar direkt från min bank konto ? Jag undrar också om det finns någon sorts gräns tex "om du kännar mindre än 6500 kr så behöver du inte betala skatt"?

Lawline svarar

Hej! Nyligen har ett system med s.k. skattekonton introducerats. Systemet innebär att varje skatt- eller avgiftsskyldig person tilldelas ett skattekonto av Skatteverket enligt 3 kap. 5 § Skattebetalningslagen (SBetL), se https://lagen.nu/1997:483. Ett skattekonto är ett konto i bokföringsteknisk mening, ett avräkningskonto där Skatteverket bokför de skatter och avgifter som berör en viss skattskyldig på ett sammanhållet sätt. För dig och din hemsida gäller att du kommer att behöva betala skatt på inkomsten du får från hemsidan. Enligt 4 kap. 1 § SBetL ska du betala preliminär skatt med ett belopp som så nära som möjligt kan antas motsvara din slutliga skatt, se https://lagen.nu/1997:483. Det du betalar i skatt kommer att registreras på ditt skattekonto, men det krävs att du betalar in skatten själv. Det finns två olika skattesedlar, A-skattsedel och F-skattsedel. Huvudregeln är att löntagare skall tilldelas en A-skattsedel och näringsidkare en F-skattsedel. Vill du beskatta inkomsten från hemsidan i inkomstslaget näringsverksamhet skall du ansöka hos Skatteverket om en F-skattesedel. Har du ingen F-skattsedel får du beskatta inkomsten i inkomstslaget tjänst. Angående gränser finns det en maxgräns vad en studerande får tjäna utan att behöva betala skatt, för inkomståret 2008 låg den gränsen på 17 400 kr. Hoppas du fick svar på din fråga! Mvh
Frida HenkowRådgivare