FrågaSKATTERÄTTÖvrigt24/04/2009

Begränsad skattskyldighet för kapitalvinster

Hej, Skulle vara tacksam för information om/hur jag blir skatteskylding i följande situation. Jag bor i England (och varit utskriven ur Sverige sen 80-talet). Jag har aldrig varit svensk medborgare men jag är uppvuxen i Sverige och min släkt är här, men inga barn. Jag ska sälja bostadsrätten som jag ärvt av min (svenska) mamma och undrar om/hur mycket % vinstskatt ska betalas (det rör sig om c:a 2 milj vinst).Lägenenheten är EJ i mitt namn ännu. Vet ej om det är bättre att den säljs som min eller som hennes. Jag har också ärvt svenska aktier och pengar: ska utdelningen/räntan från dessa skattas för i Sverige? Kommer att ta föra över pengarna från lägenheten till England men behåller kanske aktierna i Sverige (beroende på skattekonsekvenserna): innebär att ha kvar aktier här att man då har sk. ” väsentlig anknytning” till Sverige och gör det då skillnad på hur man beskattas? Om alla dessa faktorer innebär att jag är ”begränsat skatteskyldig” i Sverige, vad innebär detta då i praktiken. MVH

Lawline svarar

Hej, Av det du har uppgivit verkar det som att du som varken bor eller stadigvarande vistas i Sverige inte heller har en sådan väsentlig anknytning hit som skulle göra att är obegränsat skattskyldig här. Faktorer som spelar in här är att du inte är svensk medborgare, du bor i England och har ingen nära familj (även om släktingar bor här) i Sverige. Det som skulle kunna tala för att du har en väsentlig anknytning hit är aktierna om det handlar om en så stor andel att det konstituerar ett delägande i ett fåmansbolag, vilket inte framgår av dina uppgifter. Sammantaget är mitt intryck att du är begränsat skattskyldig här i Sverige 3:3 och 3:17 inkomstskattelagen https://lagen.nu/1999:1229#A2. Detta innebär att du är skattskyldig för den kapitalvinst du gör på försäljningen av bostadsrätten om den är äkta 3:18 p. 7 inkomstskattelagen, skattesatsen är 30 %. Handlar det om en oäkta bostadsrätt (en bostadsrättsförening som inte uppfyller ett verksamhetskrav på 60 % kvalificerad användning – till klart övervägande del består av privatbostäder 2:17 inkomstskattelagen) är du helt befriad från skatt på kapitalvinsten 3:18 och 3:19 inkomstskattelagen. Här kan det ha betydelse om bostadsrätten säljs genom din eller dödsboets försorg om det handlar om en oäkta bostadsrätt, i annat fall utgår skatt på 30 % i varje fall 4:1 inkomstskattelagen. Du behöver inte skatta för en försäljning av aktierna oavsett om det handlar om svenska eller utländska aktier så länge du inte är bosatt eller stadigvarande vistas i Sverige då avyttringen sker eller under de tio föregående åren 3:19 inkomstskattelagen (för utländska aktier krävs det för skattskyldighet att de har förvärvats när man är obegränsat skattskyldig). Dina räntebärande tillgångar så som pengar och räntebärande aktier omfattas inte heller av skattskyldigheten. Med vänlig hälsning
Natalie LindgrenRådgivare