FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt16/03/2009

Möjligt kräva passagerare på skadestånd efter olycka?

Hej! Min son och en kompis till honom tog min bil (de hade kommit åt min reservnyckel). De körde av vägen. Bilen blev skrot. Pojkarna klarade sig helt oskadda. Det visade sig senare att båda pojkarna tagit bensopreparat. Min son körde och hans kompis åkte med. Kompisen vet självklart att min son inte har körkort och att han ej heller fått lov att låna min bil. Jag hade vid flera tillfällen försökt få kompisen att gå hem. Bilen var nyinköpt och kostade 55 000 kr. Går det att begära solidariskt ersättningsanspråk eller ej?

Lawline svarar

Hej, Tråkigt nog finns det ett flertal liknande fall i praxis. 2004 avgjordes två fall med liknande omständigheter av Högsta domstolen (NJA 2004 s. 746 I och II). Frågan i dessa fall var just om en passagerare i en olovligt tillgripen bil kan göras solidariskt skadeståndsansvarig för uppkomna skador. HD fann att utredningen gav för handen att det var fråga om ett gemensamt utfört tilltag, med andra ord att ungdomarna gemensamt planerat bilfärden. Trots att det endast var en person som kört bilen och därmed faktiskt orsakat att bilen kördes av vägen ålade HD passagerarna att solidariskt med föraren utge skadestånd till bilens ägare. HD tillämpade principen "casus mixtus cum culpa", vilket betyder ungefär "olyckshändelse till följd av vållande". Principen är sedan relativt lång tid erkänd i svensk rätt och innebär att den som olovlígen satt sig i besittnining av annans egendom ansvarar även för skador på egendomen till följd av rena olyckshändelser (eller annans vållande) som inträffar därefter. Sammanfattningsvis är det troligt att din sons kompis kan göras solidariskt ansvarig för skadorna på bilen. Det beror på hans delaktighet i tillgreppet av bilen eller planeringen av detsamma. Jag hoppas att du fått svar på din fråga! Vänligen
Kristina LjungströmRådgivare