FrågaSKATTERÄTTÖvrigt27/12/2008

Försäljning under fastighetens taxeringsvärde

Hej Jag har sålt min villa till ett av mina barnbarn för under taxeringsvärdet. Hur deklarerar jag detta för att få så låg vinstskatt som möjligt? Jag har hört talas om att man kan deklarera det som gåva när det säljs under taxeringsvärdet, huset är från 1950.

Lawline svarar

Hej, Gåvoskatten avskaffades januari 2005. Detta innebär att om fastighetsförsäljningen bedöms som gåva är den skattefri. Vid klassificering av överlåtelse av fastigheter används helhetsprincipen. Principen innebär att fastigheter bedöms antingen som försäljning eller som gåva och inte som exempelvis aktier då viss del kan anses som gåva och viss del som försäljning. Enligt helhetsprincipen anses försäljningar som sker under försäljningsårets taxeringsvärde som gåva. Om marknadsvärdet understiger taxeringsåret anser dock Skatteverket att klassificeringen inte är lika självklar. Detta är dock mycket ovanligt och du bör ta kontakt med Skatteverket om så skulle vara fallet eftersom rättsläget fortfarande är oklart. Vänligen,
Carolina WaltherRådgivare