FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt30/12/2008

Stöld ur avgiftsbelagd garderob

Om man hänger in sin jacka i en garderob på en arrangerad fest på klubb eller evenemang, och betalar en garderobsavgift, och jackan/väskan blir stulen. Har man då rätt till någon form av ersättning och vad säger lagen om det?

Lawline svarar

Om man hänger av sig jackan på en restaurang eller motsvarande och samtidigt betalar en avgift för detta så är restaurangen ansvarig för dina kläder oavsett om de har satt upp skyltar som säger annat. Detta följer av konsumenttjänstlagens 32 § (se https://lagen.nu/1985:716#R26). Näringsidkaren kan dock undgå att bli ersättningsskyldig om han kan visa att stölden inte berott på försummelse från hans sida vilket torde vara väldigt svårt när en jacka försvinner från en övervakad garderob. Vänligen,
Gabriel WestinRådgivare