FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt28/01/2009

Hävande av faderskap

Jag vill ansöka om hävande av faderskap. Anledningen är att förhindra hennes arvsrätt. Jag har förhindrats av att träffa henne sedan hon var tre år gammal, betalat underhåll alla åren osv. Dottern är vuxen nu och fortsätter att ignorera min existens. Hur går jag till väga? mvh. Marian

Lawline svarar

Hej, Jag antar att det verkligen är ni som är far till barnet och att ni vill avsäga er faderskapet på grund av den bristande kontakt ni har haft. Problemet ni kommer att stöta på är att ni inte, såsom barnets biologiska fader, kan säga upp faderskapet och detta oberoende av hur lite kontakt ni har haft under barnets uppväxt. Detta framgår av Föräldrabalken 1 kap, 2 §. För att se denna bestämmelse klicka https://lagen.nu/1949:381 Vänligen,
Marcus GlimbergRådgivare