FrågaSKATTERÄTTÖvrigt04/04/2009

Fria yrken

Hej! Jag har letat efter en mer omfattande och beskrivande defifition av ett "fritt yrke", såsom det uttrycks i skattesammanhang, men inte funnit något svar. Finns det en definition av hur ett "fritt yrke" skall vara utformat, kan det gälla vid kontraktsarbetande utomlands? (Kort sagt, vilka kriterier skall vara uppfyllda för att det skall klassas som ett "fritt yrke"?). Mvh,

Lawline svarar

Hej! Den skattemässiga definitionen av s.k. "fria yrken" är verksamheter av personlig karaktär. Det är inte fråga om någon fast anställning utan man utför ett visst yrke och får inkomster från det, inkomster som kan komma från flera olika källor. Skådespelare eller konsult är exempel på yrken som kan räknas som fria. Jag skulle inte säga att kontraktsarbete utomlands är ett "fritt yrke", i alla fall inte om du fortfarande har kvar din anställning. Mvh
Frida HenkowRådgivare