FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt22/05/2006

Har bortadopterad halvsyster rätt att ärva?

Arv. Jag är född 47 och har en halvsyster på min pappas sida som är född 44. Hon bortadopterades (juridiskt fullgången adoption)någon gång 45-46 innan pappa träffade mamma och jag blev till. Pappa dog 1970 det sista året som barn ärvde b å d e sina adoptiv- och biologiska föräldrar. Således hade hon del i och fick sitt arv efter pappa. Fråga: Har hon rätt till något efterarv när mamma dör ? Ärver hon eventuellt mig (Om jag inte har ett testamente som styr bort det) ? Vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej! Din halvsyster har redan tagit ut sitt arv efter er far och har därmed inget mer att ärva från honom. Det som du syftar på är ifall hon hade avstått från sin rätt att ta ut sin del till dess att även hans fru, din mamma, hade dött. Enligt 3:9 ÄB (se http://lagen.nu/1958:637 ) kan nämligen en bröstarvinge vänta med att ta ut sitt arv till förmån för den efterlevande maken. Men det låter på dig som att din halvsyster har tagit ut hela sitt arv efter er far och då har hon ju inget mer att ärva. Dock kan det vara så att hon endast delvis har fått del av er pappas arv, och att hon därmed har en del kvar att ärva efter honom när din mamma dör. Antagligen har hon redan tagit ut hela arvet, men helt säkert kan jag inte svara på det eftersom jag inte vet hur det gick till i ert fall. Vad gäller frågan om hon har rätt att ärva dig så gäller först och främst att ifall du har några barn så är det endast dessa som har rätt att ärva dig, se 2:1 ÄB. Om du däremot inte har några barn så ärver dina föräldrar dig, och om båda eller en av dem är döda ärver dina syskon dig. I 2:2 3 st ÄB regleras halvsyskons rätt att ärva vilket i ditt fall skulle bli att din halvsyster har rätt att endast taga del i det som skulle ha tillfallit din far. Frågan är dock om hon är att se som din halvsyster eftersom hon har blivit bortadopterad. Enligt 4:8 FB (se http://www.lagen.nu/1949:381 ) ska hon när hon har blivit adopterad ses som barn till sina adoptivföräldrar och inte till sina biologiska. Således är hon inte längre att ses som barn till din far och därmed har hon heller inget släktskap med dig. Därav har hon då inte rätt att ärva dig ifall du skulle dö. Mvh
Anna BergmanRådgivare